This is a pretty organ with e.g. a nice Trompete.
Very pure recorded, some tones are a bit out of tune, but that makes it realistic.
This sampleset is suitable for organ study because you hear every mistake.
Because of this set has only the 'basic stops' (and is therefore very simple), my daughter (10 years old) uses it often to exercise here organ lesson.
I use it sometimes to prepare me for the Sunday service, because the disposition is roughly the same.
This sampleset doesn't contain multiple release samples for the reverb.
The spectacular wind motor (like a blaring sirens when you put it on) can you put of online with the Calcant push stop.
A bit strange is the 'Flote 5 F', I think a 5 foot doesn't exist at all, the stop sounds just as a 'Flote 4'.
Maybe it is a mistake of the painter.
I was wondering why the disposition contains a Sexquialter not only discant (soprano), but whole.
With thanks to Dr. Walter Hilbrands this is now clear for me:
"De traditie van een Sesquialtera alleen in discant is volgens mij een Nederlandse traditie en in Duitsland niet bekend.
In de Noordduitse orgelbouw voor Schnitger fungeert de Sesquialtera als een tertsmixtuur ('II' staat voor een quint en een terts), dus voor een soort plenum,
ook wel in verband met het tongwerk (vergelijk mijn artikel over het orgel in Uttum: Orgel der Uttumer Kirche).
Dat is eveneens het geval bijvoorbeeld in Rysum, een orgel met slechts zeven registers (zie Orgel der Rysumer Kirche).
Het register heeft dus een heel andere functie als in de tijd na 1700 waar de Sesquialtera voor de versterking van de cantus firmus is bedoeld.
Deze oude functie van de Sesequialtera wordt keurig gedemonstreerd door Vanderhoeven in zijn orgelpresentatie (zie onder de Video vanaf 3'55''), met de registratie Principal 8, Octave 4, Sesqialtera II.
"
Because of this sampleset have an extended version with two manuals the Sexquialter is now also useful as solo stop (in combination with Principal 8).
Euro 65,- of the Euro 95,- is directly used for the preservation of the organ.
Gert, september 2008