Home News Forum Kijk/Luister Samplesets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

 

Ik zie geen 'spelertje' maar een rood kruis.

Dit kan twee oorzaken hebben:
  1. Het 'spelertje' gebruikt Adobe Flash Player. Als deze 'plug-in' niet is geinstalleerd in de browers (Internet Explorer, Firefox, enz.) werkt het niet.
  2. U gebruikt een iPad/iPhone, deze ondersteunen geen Adobe Flash Player

Hoe zijn opnames op PCorgan.com gemaakt?

Let op: Bij ieder sampleset staan steeds dezelfde (20) muziekstukjes. Het is natuurlijk zo dat niet ieder stukje op ieder orgel past. Inderdaad ben ik soms (bewust) 'stijlloos' bezig. Bij ieder orgel staan echter wel stukjes die goed op het betreffende sampleset gespeeld kunnen worden.

De opnames op PCorgan.com zijn gemaakt met:
  • Hauptwerk Advanced.
  • Opgenomen via Hauptwerk opname functie, er is geen nabewerking gedaan (bijvoorbeeld extra nagalm).
  • Live gespeeld in Hauptwerk. Soms gebruik ik midi opname/terugspelen van Hauptwerk voor registratiewisselingen, ik wijzig de midi files echter nooit.
  • Ieder orgel in z'n originele temperament.
  • Naar mp3 geconverteerd met 192 kbit/s (via Switch), de geluidskwaliteit direct uit Hauptwerk is beter.
  • Dezelfde amateur organist, de speelkwaliteit is dus niet optimaal...
  • Maar wel realisisch, de meeste mensen zijn immers amateurs... ;-)

Waarom u niet naar mijn opnames op PCorgan.com moet luisteren.

Zelf luister ik vrijwel nooit naar orgelmuziek, maar meestal naar orkest (+ koor), zoals de Cantates van J.S. Bach, daar krijg ik nooit genoeg van. Niet alleen vanwege de muziek maar ook wat betreft de tekst.

De meeste voordelen van orgelspel hebben betrekking op het karakter van het alleen doen:
  • Improviseren is mogelijk, met een koor/orkest kan dat niet omdat er dan meerdere personen tegelijk spelen.
  • Het is in de kerk praktisch dat maar 1 persoon het zingen hoeft te begeleiden, anders kost het veel (wekelijkse) voorbereiding.
  • Orgelspel klinkt (solo) vrij goed en afwisselend doordat je meerstemmig kunt spelen en ook meer klankkleuren kunt vertolken. Bij veel orkest-instrumenten is dat vaak niet het geval bij solo-spel.
Maar qua klank zijn er voor orkest/koor veel meer mogelijkheden dan met orgel omdat:
  • Er is geen beperking van twee handen en twee voeten.
  • Er zijn veel meer instrumenten mogelijk, het kan dus veel afwisselender zijn.
  • (gezongen) Tekst kan heel veel toevoegen aan muziek.
  • De menselijke stem is een van de mooiste instrumenten.
  • In mijn oren klinkt een echte trompet beter dan het orgelregister 'Trompet 8', hetzelfde geldt voor veel andere orgelregisters.
Misschien ga ik wat ver, maar in mijn opinie, is orgelspel dus (op grond van bovenstaande) een compromis.

Beter kunnen we onze kostbare tijd gebruiken om te luisteren naar goede orkest/koor muziek (met tekstboekje in de handen) zoals de, al boven genoemde, Cantates van J.S. Bach (Goedkope Kruidvat uitvoering).

Vindt u dat te zwaar, dan bijvoorbeeld: Cantate 'Poorten Sions' of 'Kinderen Sions' / Arie Loonstra (Musica Psaltaria).

Vindt u dat te zwaar, dan bijvoorbeeld: Cantate 'Licht in de duisternis', Cantate 'Meer dan overwinnaars' of 'In de volheid van de tijd' / Leander van der Steen.

Vindt u dat ook te zwaar, dan bijvoorbeeld: Oratorium 'Een nieuw begin' of Oratorium 'Schepping' / Johan Bredewout.

Conclusie: Een orgel is een van de mooiste instrumenten om te bespelen, luisteren kun je echter beter naar muziek van orkest met koor.

Historisch/correct interpreteren/registreren

Je kunt op twee manieren spelen:
  1. Precies zoals de componist het bedoeld heeft qua interpretatie, registratie en tempo.
    Voordelen:
    • Je doet zo het meest recht aan de bedoeling van de componist.
    • De componist heeft, in het algemeen gesproken, meer kennis dan de speler.
    Nadelen:
    • Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om muziek op te nemen, op internet zijn er dus vele uitvoeringen beschikbaar van hetzelfde stuk. Als iedereen het zo historisch correct mogelijk doet, wordt het wel erg saai. Het is voor een luisteraar boeiender als hij wordt verrast met een andere interpretatie en registratie.
    • Je hebt kennis nodig van 'historische interpretatie en registratie'.
  2. De interpretatie, tempo en registratie laten afhangen van eigen smaak en het instrument wat je bespeeld.
Het lijkt mij het beste om een goede mix te nemen van de bovenstaande opties.

Waarom ik dit onderwerp ook aankaart? Ik vermeld bij al mijn amateuropnames de registratie. Ik heb gemerkt dat velen dit prettig vinden en deze registraties als voorbeeld gebruiken. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar je moet je wel realiseren dat mijn registraties niet gebaseerd zijn op enige 'historische kennis' maar vrijwel altijd op 'mijn smaak'.


 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com