Home News Forum Look/Listen Samplesets Compare Requirements Pictures Links Downloads About us

 

 

Content











First Previous 1892 Next Last
Google

1892 Father Willis, Hereford Cathedral, England









  Lavender Audio

Site of Sampleset producer about this Sampleset

Wikipedia about Henry Willis

Site about Hereford Cathedral

Romantic
48 kHz, 24-bit, stereo, multiple release samples, recorded tremulants
Vol 1+2: 4940 MB RAM (with default memory reduction)
Vol 1+2: 46/4+P (keyboards / stops)
Vol 1+2+3: 7510 MB RAM (with default memory reduction)
Vol 1+2+3: 67/4+P (keyboards / stops)
Licence: Commercial
Released in: 08-2011 (vol 1+2), 08-2012 (vol 3)

On PCorgan forum: 1892 Father Willis, Hereford
On Hauptwerk forum: Hereford Complete now released
On Hauptwerk forum: The Hereford Feast
On Hauptwerk forum: Hereford sample sets/installed
On Hauptwerk forum: Best british organ set supplier.
On Hauptwerk forum: Forthcoming: Hereford Father Willis
On Hauptwerk forum: Hereford
On Hauptwerk forum: The Willis Race

Mp3 examples others:
- Lavender Audio.
- Contrebombarde.com
 





Impressie van Dick Sanderman:
Om maar met de deur in huis te vallen: je kunt van het orgel in Hereford Cathedral veel zeggen, maar niet dat het klinkt als een typisch Brits kathedraalorgel. De bewogen geschiedenis van het instrument én de specifieke ruimtelijke opstelling zorgen ervoor dat dit orgel een eigen sound heeft, een klank die je mooi vindt of niet.

Het grootste deel van het orgel dateert uit 1892, toen Father Willis hier een nieuw orgel bouwde. In 1909 werd de dispositie uitgebreid met enkele stemmen, in 1933 volgden opnieuw enkele wijzigingen. Een ingrijpende verbouwing vond plaats in 1978, op het moment dat de “Orgelbewegung” op z’n hoogtepunt was. Adviseur was Ralph Downes, die in die tijd diverse orgelbouwprojecten heeft geleid waarbij historische orgels werden gewijzigd in neobarokke zin. Ook in Hereford verschenen mixturen en andere hoge vulstemmen die het donkere klankbeeld van Willis moesten “opfrissen”. De laatste restauratie, in 2004/2005 door Harrison & Harrison, had vooral een conserverend karakter.

Door de opstelling van de verschillende divisies maakt het in Hereford nogal een verschil waar je het orgel beluistert. Het hoofdwerk klinkt in het schip van de kerk krachtig en present, het zwelwerk daarentegen klinkt vrij indirect omdat het hoog boven de zuidbeuk uitspreekt. Het meest direct klinkt het Choir, dat rechtstreeks in het koor van de kerk spreekt én voorzien is van een paar hoge vulstemmen uit 1978. Net als het Swell staat ook het Solo nogal hoog geplaatst, het spreekt uit naar het oosten en is in het schip dus niet zo luid als je van een Solo zou verwachten. De Tuba staat op een eigen plek, boven het Great, en spreekt wel luid en duidelijk in het schip van de kerk. Al met al: een opstelling die het lastig maakt om het orgel als een eenheid te horen, elk werk heeft als het ware z’n eigen akoestiek om zich heen. En dat is ook in deze sample set van Lavender Audio merkbaar.

Terwijl ik met deze sample set bezig was, bereidde ik een concert voor (zie weblog op RD) dat ik eind februari moest geven in Oxford. Daar vroeg men me echter, een geheel Nederlands programma te spelen. Bij het voorbereiden van dit Nederlandse programma voor een Engels orgel kon ik gebruik maken van de sample sets Hereford, Haverhill en Salisbury. Die laatste is voor studiedoeleinden wat minder geschikt, het gevaar is aanwezig dat je jezelf voor de gek houdt door de weelderige akoestiek. Heerlijk om recreatief op te spelen, maar voor studiedoeleinden is een set met minder galm gewoon beter. Door de per klavier verschillende akoestische eigenschappen in Hereford en door de gespletenheid in het klankbeeld als gevolg van de uitbreidingen van 1978 beviel Hereford me uiteindelijk ook niet zo goed en heb ik het concert vooral voorbereid met behulp van Haverhill. Bij het inspelen van de klankvoorbeelden heb ik echter wel een aantal stukken uit het concertprogramma van Oxford gebruikt.

Het zal duidelijk zijn dat muziek van een “oude schrijver” als Van Noordt niet het meest ideale repertoire is voor een Engels romantisch orgel, zelfs niet als daar in 1978 neobarokke vulstemmen aan zijn toegevoegd. ’t Is een puzzel om voor zulke muziek adequate registraties te vinden. Mendelssohn en De Lange gaan veel beter. Eigenlijk is dat niet zo vreemd, want veel Britse orgelmakers hebben invloeden ondergaan van de Duitse orgelmaker Schulze, die zich in 1851 presenteerde op de Wereldtentoonstelling in Londen en daarmee zijn naam vestigde in Engeland.

Aeolsharfe van Gerard Bunk heeft een bijzonderheid: op het zwelwerk moeten drie hoge tonen (e2, a2 en e3) worden vastgezet met een zwaar voorwerp of met een potlood. Deze tonen klinken dus de hele tijd door, heel zacht, met een Vox Celeste. Daaronder spelen de handen dan afwisselend op twee andere manualen een karakteristiek stuk. Bunk was Nederlander, maar werkte het grootste deel van zijn leven in Duitsland, als organist op het enorme Walcker-orgel (105 stemmen) van de Reinoldikirche in Dortmund. Op bijgaande foto ziet u hoe de potloden klaar lagen in Oxford.
In de composities van Salomé en Monnikendam is te horen dat muziek van Franse of Frans-georiënteerde componisten in Hereford heel acceptabel tot klinken kan worden gebracht. ’t Is geen echt Franse sound, maar hun muziek misstaat niet op dit orgel.

Samenvattend: Hereford is een orgel met meerdere gezichten. Je kunt er aardig wat muziek op kwijt. Of de klank je aanspreekt, is een kwestie van smaak.

Dick Sanderman, maart 2012 (based on vol 1+2)


Mp3 examples of Dick Sanderman (based on vol 1+2):
JW Player goes here


Impression of Gert:
'Father' Henry Willis (1821-1901) is one of the most famous organ builders of England. With the prospect of a cathedral 'Father Willis' organ, it is not surprising that many have looked forward to this sample set. The reactions of many British and Americans about this set are: "excited", "gorgeous", "wonderful", "a feast" and so on.

In many churches the organ has a prominent position: center front or back of the church. Moreover, the organ often has a beautiful organ case. In many English churches this is not the case: the organ is often to one side and the main case may not be that large or impressive. Behind a relatively small and simple front a huge organ can be found - this is the case here. The location of the organ and the relatively small front has major consequences: It is difficult to choose a correct microphone position for recording. In my opinion, the most striking feature in this set is the different character of the reverb for the four keyboards:
  • Swell: A nice reverb, the voices are a bit soft, this is also as it is on the real organ because the Swell is at the back of the case.
  • Solo: A lot of reverb.
  • Choir: Very direct, there is less reverb.
  • Great: Fairly direct, also here a small reverb
So there is a huge contrast between Solo and Choir, for the player it is nice if the recording is fairly direct: The stops are recorded in detail. But if you want to create a (CD)realistic recording, I think that's less successful. The producer uses the title "Hereford Cathedral Sample Set", therefore I expect a lavish cathedral reverberation, but that's not the case with the Choir and Great manual. David Butcher of Lavender audio was well aware of this dilemma, he has described this in detail in the detailed manual. Besides the good user manual the site of Lavender Audio also contains lots of information about the organ and sample set. It is worthwhile to read the manual carefully, the explanations include:
  • All possible couplers (including octave: sub / super and a bass coupler: Ped-> Gr). The manufacturer has tried to make everything as realistic as possible, so, for the couplers, just like the real organ sometimes they are 'coupling through', sometimes not (this is often quite useful if you use this 4 manual instrument on a 3 manual console).
  • The swell pedals on Swell and Solo, there is even the possibility of using a 'floating swell pedal'.
  • The behavior of 'Doubles Off' and the choice of 8 / 16 for the stops Orchestral Oboe and Tromba.
  • Registration recommendations.
  • The string combinations: Vox Angelica/Salicional and Viola da Gamba/Voix Celeste.
  • The aforementioned dilemma for the microphone location.
It is very nice that the Solo stops are also sampled with the tremulant enabled, now playing with tremulant sounds very realistic. Unfortunately, this is not the case for the Swell tremulant - the difference is clearly audible. English and American organs often have 'high pressure' reeds, which you can use as a beautiful solo voice. Here, two are present: the Trumpet 8 (on the Great) and Tromba (on the Solo), you can use the latter at both 8 feet and 16 feet. In the sample set, the Trumpet 8 from the Great is also available on the Solo: you can adjust (volume and brightness) separately on the Settings screen, so you actually have an extra Trumpet 8. This is an ideal organ to play with "solo voices", for example with the Swell strings as an accompaniment to the stops of Solo (e.g. with tremulant) or Great (e.g. Claribelflute8) as solo stop.
The pedal stops sound very pervasive, this is also true on Salisbury sample set, so it seems to be normal, but in my living room it is a little too much.

The user interface screens are both realistic and practical. A small oddity: When you click the 'L' button pressed dark (the light turns off), in my opinion this button works the other way around.
On the 'Settings screen' you can turn on/off the sounds for: keys, tremulant engine and wind engine. The wind engine is really rushing (noise) on this set, so I disabled that. When you pull a stop while playing, it takes a short time before it is active. This is simulated in the sample set with the 'Stop Action Delay - you can disable this option on the Settings screen should you wish.
This set is available in various versions: Although I'm not as exuberant as the aforementioned British and Americans, it's really a delight to play this versatile instrument, but do not expect 'cathedral-reverb. In my opinion it is a beautiful, affordable and high quality set with a lot of opportunities for (mostly) romantic music.
Gert, september 2011 (based on vol 1+2)

Mp3 examples of me CAUTION (based on vol 1+2):
JW Player goes here









Show big map

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com